“L’acompanyament emocional de l’adolescent al centre educatiu: mirada i estratègies” |
Descripció |
Formació monogràfica pel desenvolupament professional en l’àmbit educatiu enfocada a l’acompanyament emocional de l’adolescent des d’una mirada holística atenent a les dimensions física, emocional, cognitiva, ètica i relacional. |
Objectius generals |
- Dotar de coneixements i recursos per l’acompanyament emocional a l’adolescència en el marc escolar des d’un procés compartit de creixement personal
|
Objectius Específics |
- Treballar-se un mateix/a, aprenent a identificar els nostres límits i reconèixer els mecanismes d’actuació propis i aliens
- Desenvolupar la consciencia de l’aquí i ara des de la pràctica reflexiva
- Reconèixer les etapes evolutives per atendre les necessitats que se’n desprenen
- Conèixer diferents dinàmiques i jocs que provenen de l’àrea terapèutica, educativa i social per aplicar a l’entorn escolar i fomentar el creixement integral dels adolescents
- Fomentar l’espontaneïtat, guanyar creativitat, desinhibició i confiança en la gestió de grups
- Conèixer eines de teatre social i de l’oprimit per a la seva implementació en el context de l’acció tutorial
|
Persones destinatàries |
Professionals de l’educació interessats en l’etapa de l’adolescència |
Programa (continguts) |
1.- L’autoconeixement com a eina de treball amb persones
- La presa d’autoconsciència i la seva importància
- Les tres zones del procés del “donar-se compte”
- Coneixent-nos a través de l’Anàlisi Transaccional
2.- L’heteroconeixement per a la intervenció eficaç
- Bases del desenvolupament de l’infant i l’adolescent
- Necessitats bàsiques de l’etapa adolescent i com acompanyar-ho
- Transferència i contratransferència en la relació amb l’alumne
3.- L’acompanyament emocional individual
- Actituds bàsiques que afavoreixen la relació
- Dificultats i com les acompanyem (casos pràctics)
4. Estratègies d’intervenció grupal
- Aspectes importants per a la dinamització d’un grup
- Estructura i organització de la sessió
- El teatre com a eina per al treball emocional
- Tècniques de teatre imatge i Teatre Fòrum
|
Metodologia |
Formació vivencial. Combinació de reflexió teòrica i pràctica treballat des de diferents recursos didàctics que ens possibiliten el treball tant individual com col·lectiu per la integració dels coneixements, tècniques i habilitats necessàries per l’acompanyament emocional a adolescents. Accedirem a la teoria des de la generació d’evidències que ens dóna la pràctica, passant per l’experiència personal i grupal a través d’exercicis introspectius i diferents dinàmiques. |
Hores del curs |
20 hores (4 sessions de 5 hores) |
Dates |
17 juliol (15.30 a 20.30), 18 juliol (9.00 a 14.00 i de 15.30 a 20.30) i 19 de juliol (9.30 a 14.30) |
Nombre de places |
Lloc |
De 15 a 25 participants |
Barcelona (a concretar) |
Preu per participant |
120 € (100 € abans de 31 de maig) |
Informació i inscripcions |
totorabcn@gmail.com Tel. 687814771 Isaac (17h a 19h) / 653532994 Esther (13h a 15h)Del 4 de maig al 10 de juliol de 2015 |
Formadors |
- Esther Planas Hortal – Psicòloga Psicoterapeuta Humanista (col·legiada 15151) Llicenciada en Psicologia, Màster en Psicoteràpia Humanista Integradora i Diploma d’Estudis Avançats del Doctorat en Psiquiatria i Psicologia Clínica a la UAB. Formada en Teatre Terapèutic, Teatre Social i Fotografia Social. Actualment treballo acompanyant processos de creixement personal i de criança des d’un prisma sistèmic i integral, tant en l’àmbit educatiu com terapèutic. Formo part de l’equip psicopedagògic de l’Escola Grèvol realitzant orientació i assessorament a l’equip directiu, claustre de mestres, alumnes i famílies. Treballo amb una mirada holística i creativa des del vincle humà per fomentar la millora en la qualitat del procés d’ensenyament-aprenentatge, el benestar dels alumnes en la seva vida escolar, la gestió assertiva del conflicte i la generació d’espais que permetin el desenvolupament de l’essència de cada alumne. A nivell terapèutic, integro diferents models i tècniques que he anat experimentant al llarg dels anys, i que a partir d’un apropament des de la presència, l’acceptació i el respecte per el ser i sentir de cadascú, és el que em permet trobar formes eficaces per ajudar als nens i famílies a suavitzar alguns moments difícils dels passatges que se’ns presenten a la vida.
- Isaac Uyà Garsot – Pedagog especialista en acompanyament emocional (col·legiat 1435) Llicenciat en Pedagogia, Postgrau d’especialista en participació i comunicació. Format en acompanyament emocional, teatre de l’oprimit i psicodrama, treballo amb metodologies en base a la pràctica reflexiva, a través del joc i la dinàmica. Centro l’experiència professional en els àmbits social i educatiu, desenvolupant funcions de gestió d’equips professionals, disseny, planificació i desenvolupament d’activitats i programes orientats a joves, assessorament en polítiques públiques i docència. Actualment, desenvolupo tasques de pedagog dins l’equip psicopedagògic de l’escola Grèvol de Barcelona, acompanyant processos d’aprenentatge d’alumnes, assessorant al claustre de mestres i professors/es i atenent a les famílies, a fi d’optimitzar la funció educativa del centre i cuidar en benestar dels seus protagonistes. Director i cofundador de l’associació TOTORA, especialitzada en formació i investigació educativa, social i cultural. Visc l’educació com un procés d’acompanyament al creixement personal des de l’auto-coneixement i l’optimització de les virtuts i habilitats individuals i col·lectives. Treballo des de la generació d’espais de trobada on treballar la gestió emocional i situar l’actitud com element essencial pel procés de canvi.
|